Πώς ο Bernini απαθανάτισε την ανθρώπινη σεξουαλικότητα

Ο Τζαν Λορέντσο Μπερνίνι Gian Lorenzo Bernini,  (7 Δεκεμβρίου 1598 – 28 Νοεμβρίου 1680) ήταν διακεκριμένος Ιταλός γλύπτης και ζωγράφος. Θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους γλύπτες του 17ου αιώνα, που άφησε το ισχυρότερο προσωπικό στίγμα στην εικόνα της Ρώμης. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους της τεχνοτροπίας του ιταλικού Μπαρόκ, που διακρίθηκε τόσο στη γλυπτική όσο και στην αρχιτεκτονική.

 

 

Ο Gian Lorenzo Bernini,εργάστηκε και έζησε με τη φράση: «Όσοι ποτέ δεν τολμούν να σπάσουν τους κανόνες ποτέ δεν τους ξεπερνούν».

Πράγματι, ενώ το έργο του θυελλώδους καλλιτέχνη χρηματοδοτήθηκε κυρίως από τον παπισμό, ερμήνευσε το θρησκευτικό θέμα με όχι μόνο απαράμιλλη δεξιοτεχνία, αλλά και ριζοσπαστική άποψη. Ο Μπερνίνι σκάλιζε σε μάρμαρο, όπως ο Μιχαήλ Άγγελος. Έδινε στα παντοδύναμα θέματα του μια ιδιαίτερα ανθρώπινη όψη, σμιλεύοντας στις μορφές και τις εκφράσεις τους παθιασμένα συναισθήματα και σαρκικές προκλήσεις.

Η αρπαγή της Περσεφόνης,  αναπαριστά τη γνωστή από την ελληνική μυθολογία σκηνή της απαγωγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα. Ο Μπερνίνι δείχνει τους πλούσιους μύες του Πλούτωνα να μεταφέρουν αδιαμφισβήτητη δύναμη. Αυτό που καθιστά το έργο εντυπωσιακότατο είναι η εκπληκτική δεξιοτεχνία του γλύπτη στο σμίλεμα του μαρμάρου και η προσοχή στη λεπτομέρεια. Καθώς ο θεός του Κάτω Κόσμου αρπάζει το σώμα της νύμφης, τα δάχτυλά του προκαλούν βαθουλώματα στο σώμα της. Για συναισθηματική ένταση της σκηνής, δημιουργεί ένα  δάκρυ στο μάγουλο της.

 

 

Ο Ερμαφρόδιτος. Έργο που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Πρόκειται για ένα ξαπλωμένο ανθρώπινο σώμα, του οποίου το φύλο δεν διακρίνεται, και το οποίο κοιμάται. Προέρχεται από την αρχαιότητα, ωστόσο ο Μπερνίνι προσέθεσε το στρώμα στο οποίο αναπαύεται η ανθρώπινη μορφή.

 

Από νεαρή ηλικία, ο Μπερνίνι πέρασε τις περισσότερες ώρες του στο στούντιο γλυπτικής του. Η αφοσίωσή του και η πειθαρχία ήταν έντονη – σχεδόν εμμονή για τον καλλιτέχνη. Η έξυπνη, λεπτή χειραγώγηση της πέτρας ήταν εμφανής ήδη από τα εφηβικά του χρόνια.

Ακόμη και τότε, διοχετεύει εκείνο το πάθος άμεσα στις μορφές του. Όπως ανέφερε  ομότιμος ο Bernini και ο πρώτος βιογράφος Filippo Baldinucci, ο γλύπτης θα αποκρούσει τους ανθρώπους που επέκριναν τις μακρές εργάσιμες ώρες του με τη φράση: «Ας είναι, γιατί αγαπώ».  Αναφέρθηκε ακόμη και στα αγάλματα που έφτιαχνε ως κοπέλες του.  Στα μοχθηρά του χέρια, το μάρμαρο μετατράπηκε σε απαλό δέρμα, δυνατούς μύες, εκφράσεις και δάκρυα – που όλα έμοιαζαν σαν να ετοιμάζονται να χτυπήσουν, να τρέμουν ή να ξεσπάσουν σε δράση ανά πάσα στιγμή.

  • Ο Απόλλωνας και η Δάφνη (1622-25), που θεωρούνται ευρέως ως το πρώτο αριστούργημα του Μπερνίνι, απεικονίζουν την κορύφωση της μυθολογικής ρωμαϊκής ιστορίας από την οποία το γλυπτό παίρνει το όνομα. Δείχνει ότι ο Απόλλωνας κυνηγά με αγάπη την Δάφνη, η οποία αντιστέκεται. Όταν καλεί τον πατέρα της, έναν θεό του ποταμού, για βοήθεια, επιλύει την κατάσταση μετατρέποντάς την σε δέντρο.  Τα μαλλιά της μεταμορφώνονται σε κλαδιά και τα δάχτυλα των ποδιών της σε ρίζες.

 

  • Την Καθολική Αγία Τερέζα επισκέπτεται ένας άγγελος, ο οποίος είναι έτοιμος να την τρυπήσει με ένα βέλος.

  • Η Κρήνη των Τεσσάρων Ποταμών στο μέσον της Πιάτσα Ναβόνα δημιουργήθηκε το 1651 από τον Μπερνίνι. Έχει στο κέντρο της τον Οβελίσκο του Δομιτιανού.

 

Ο Μπερνίνι απεβίωσε στη Ρώμη το 1680, και κηδεύτηκε στη Βασιλική της Σάντα Μαρία Ματζόρε. Δύο χρόνια μετά το θάνατό του, η Βασίλισσα Χριστίνα της Σουηδίας, η οποία τότε διέμενε στη Ρώμη, παρήγγειλε στον Φιλίππο Μπαλντινούτσι να γράψει τη βιογραφία του. Το πρόσωπό του, όπως απεικόνισε ο ίδιος σε μια αυτοπροσωπογραφία του, εμφανιζόταν στο ιταλικό χαρτονόμισμα με αξία 50.000 λιρέτες. Επίσης, δανείζει το όνομά του στον κρατήρα Μπερνίνι, στην επιφάνεια του πλανήτη Ερμή.

Iris

Η Ρούλα Ίρις Κουτρούλη Ιδρύτρια και συνιδιοκτήτρια του Lollita.gr, είναι σκηνοθέτις - σεναριογράφος και παραγωγός. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1983. Σπούδασε στο Τµήµα Τουριστικών Επιχειρήσεων της Σχολής Διοίκησης και Οικονοµίας του ΤΕΙ – ΑΘΗΝΑΣ και έπειτα Σκηνοθεσία στο Ι.Ε.Κ. ΑΚΜΗ. Έχει επίσης σπουδάσει στο Θέατρο των Αλλαγών Υποκριτική και Σκηνοθεσία για Κινηµατογράφο και Τηλεόραση. Εργάστηκε στο Αρχiπέλαγος tv ως Βοηθός Αρχισυντάκτη Δελτίου Ειδήσεων, Παρουσίαση Σύντοµου Δελτίου Ειδήσεων και στη Διεξαγωγή Εξωτερικών Ρεπορτάζ. Εχει δουλέψει στο STAR CHANNEL ως Βοηθός Σκηνοθέτη για live εκποµπή καθώς και στη θέση Video Playout Operator. Ασχολείται με τη συγγραφή, σκηνοθεσία και παραγωγή ταινιών, εκπομπών, ντοκυµαντέρ και θεατρικών παραστάσεων.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

css.php
Close
Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On Google PlusVisit Us On PinterestVisit Us On Instagram